Home

In april 2012 zag ik voor het eerst een demonstratie van Google Glass. Het product dat belooft de kloof tussen mens en technologie opnieuw een heel stuk te verkleinen. ‘Een technologie die er is als je het nodig hebt, en je niet beperkt als je het niet nodig hebt’.



Na het filmpje voor de 20ste keer bekeken te hebben nam ik een kijkje naar de reacties op deze video en was verbaasd van de vele negatieve commentaren zoals: "Waarom nu ook nog een webcam op mijn hoofd?!" of "Daar gaat onze privacy!!" en eerder dit jaar "Veel te gevaarlijk voor in het verkeer".

Begrepen zij dan niet wat dit zal betekenen? Dit is niet zomaar een nieuw product dat Google aan de wereld schenkt om makkelijker foto's te maken of handsfree te navigeren in een stad. Het is het product waar Google al die jaren stap voor stap naartoe heeft gewerkt. Door al hun diensten (Google+, Google Calendar, - Now, - Weather, - Tasks, -Talk, Maps, - Search, YouTube, … ) samen te brengen en samen te laten werken zal Glass de volgende stap zijn in de consument gedreven mobiele revolutie



Ik realiseerde me dat Google+ niet zomaar een alternatieve, doorzoekbare kopie van Facebook is - of de vervanger van de Gouden Gids - maar dat dit de motor zal worden achter Google Glass. Google Now (incl. Google Goggles) vormt samen met Google+ de nieuwe interface van een volgende fase van het internet en de volgende stap in de digitalisering van ons dagelijks leven: Augmented Reality.

Stel je voor dat alles wat vandaag kan met een smartphone of tablet binnenkort ook kan via Google Glass. Niet meer via een smartphone, waarnaar je constant op zoek bent. Handsfree en niet meer te moeten stoppen met wat je aan het doen bent. Alle functionaliteiten hebben van een smartphone, maar dan zoveel gebruiksvriendelijker en veiliger via stembediening. Enkele voorbeelden:
  • sneller eerste hulp bij ongevallen, 
  • toegankelijker onderwijs en kennis voor iedereen, 
  • automatisch scannen van QR-codes, 
  • nieuwe mogelijkheden voor zowel de oude als de sociale media, 
  • publiceren op het internet via stembediening,
  • de bediening van huishoudapparaten en multimedia,
  • nooit meer te moeten weg kijken om een scherm te lezen of te bedienen, …

Eind 2012 kwam ik tot de conclusie dat mijn eigen omgeving en zakenkring niet konden vatten wat de impact zal zijn van Google Glass en Augmented Reality in ons dagelijks en zakelijk leven. Daarom begon ik zelf een aantal voorbeelden te bedenken en grafisch uit te werken, puttend uit mijn ervaringen in de software-en reclamewereld, om hen te helpen dit beter te begrijpen.

Een beeld zegt meer dan duizend woorden - Begin 2013 kwam ik na enkele dagen brainstormen tot een 170-tal toepassingen voor Google Glass waarvan ik nu de eerste 123 ideeën zowel grafisch als tekstueel heb uitgewerkt en gepubliceerd op de website www.stel-je-voor-met-Google-Glass.blogspot.com.

Wens je de updates met foto en uitleg per e-mail te ontvangen, schrijf je dan in via de website in de rechterkolom en ontvang ook het GRATIS BOEK "STEL JE VOOR MET GOOGLE GLASS" (link naar downloadbare digitale versie in PDF-formaat).

Ik hoop hiermee een helder beeld te kunnen schetsen van onze digitale toekomst en zo ook een steentje bij te dragen aan een positieve beeldvorming van Google Glass en Augmented Reality.

+Ivan Jans | Web Designer & Consultant

Kloosterstraat 20-3620 Lanaken | Belgium (EU)
Tel 0032 89 206 079 | Cell 0032 487 332 177

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Translate